·
Pentaksiran terdiri daripada pengukuran,
pengujian dan penilaian.
·
Penilaian adalah untuk memperbaiki atau
mengenal pasti kelemahan yang wujud pada pelajar melalui Penilaian Formatif dan
Penilaian Sumatif.
· Pengujian adalah suatu prosedur yang
sistematik untuk menilai perlakuan, tingkah laku, kemahiran dan ilmu
pengetahuan pelajar dan menjelaskannya dengan bantuan skala bernombor.
·
Pengukuran adalah proses untuk mendapatkan
penjelasan secara numerik berkaitan pencapaian pelajar.
9.1 JENIS-JENIS PENTAKSIRAN
Ø Prestasi
seseorang pelajar dalam sesuatu kursus ditentukan oleh himpunan peratusan
markah kerja kursus dan peperiksaan akhir.
Ø Terdapat
dua bentuk penilaian di IPGM iaitu Purata Mata Gred (PMG) dan Purata Mata Gred
Terkumpul (PMGT)
· PMG
adalah nilai pencapaian seseorang pelajar pada satu semester.
· PMGT
adalah purata nilai gred yang diperoleh pelajar dalam semua peperiksaan yang
telah diambil.
Ø Pentaksiran
di Institut Pendidikan Guru diadakan dalam beberapa bentuk iaitu:
a. Peperiksaan
– dijalankan pada setiap akhir semester untuk subjek tertentu
b. Kerja
Kursus
c. Penilaian
Praktikum
· penilaian
pratikum di sekolah dilakukan pencerapan klinikal
dijalankan beberapa kali untuk memperbaiki kelemahan proses pengajaran dan
pembelajaran serta memperkembangkan potensi dan kemahiran pelajar.
· Penilaian
pratikum dilakukan berasaskan beberapa faktor iaitu (menggunakan Borang PR2):
Faktor
|
Markah (%)
|
Interpersonal dan intrapersonal
|
10
|
Pengetahuan tentang mata pelajaran
|
10
|
Pengajaran dan pembelajaran
|
30
|
Komunikasi
|
10
|
Pengurursan bilik darjah
|
10
|
Penilaian
|
10
|
Kokurikulum
|
10
|
Peranan-peranan lain
|
10
|
·
· Penilaian internship dilakukan berasaskan beberapa faktor iaitu (menggunakan Borang PR3):
· Penilaian internship dilakukan berasaskan beberapa faktor iaitu (menggunakan Borang PR3):
Faktor
|
Markah
|
Interpersonal dan
intrapersonal
|
(10%)
|
Perancangan projek/
aktiviti
|
(20%)
|
Pelaksanaan projek/
aktiviti
|
(20%)
|
Penilaian projek/
aktiviti
|
(20%)
|
Refleksi
|
(20%)
|
d. Penilaian Bina Insan Guru (BIG) –
· penilaian
ini dilakukan oleh pensyarah penyelia serta pentadbir sekolah tempat BIG
dijalakan.
· Penilaian
ini terdiri daripada beberapa perkara berikut:
Laporan program/ aktiviti – laporan reflektif;
penilaian kendiri (pensyarah penyelia)
|
(30%)
|
Portfolio – kandungan; kreativiti; kekemasan (pensyarah
penyelia)
|
(30%)
|
Rakaman audio/ video –
audio; video (pensyarah penyelia)
|
(30%)
|
Sahsiah – sebelum,
semasa dan selepas aktiviti dijalankan (pentadbir/ sekolah)
|
(10%)
|
e. Penilaian
Gerak Kerja Kokurikulum –
· Terdiri
daripada unit beruniform, sukan dan permainan, kelab dan persatuan.
· Setiap
pelajar di IPG wajib mengambil bahagian dalam aktiviti kokurikulum.
9.2 PERSEDIAAN UNTUK PENTAKSIRAN
Ø Terdapat
beberapa bentuk pentaksiran di IPG iaitu:
o
Peperiksaan – akhir setiap semester
o
Tugasan kerja kursus – dalam semester iaitu
antara 2 hingga 6 minggu mengikut jenis kursus
o
Praktikum – dijalankan pada semester 5, 6 dan
7
o
Bina insan guru – setiap semester
o
Aktiviti kokurikulum – semester 3 dan 4 untuk
unit beruniform/ olahraga dan semester 1 dan 2 untuk persatuan/ kelab dan
sukan/ permainan
o
Internship – dijalankan pada semester 8
Ø Pelajar
perlu menyediakan diri dengan mengumpul dan menghasilkan nota yang baik;
membuat ulang kaji; memahami dan menghafal nota dan menyediakan jadual
perancangan ulang kaji.
Ø Pelajar
juga perlu menyediakan diri untuk menjalani praktikum, BIG dan aktiviti
kokurikulum.
Tugasan
Individu dan Tugasan Berkumpulan
· Kerja
kursus dijalankan secara individu atau berkumpulan bergantung kepada kehendak
soalan,
· Dalam
tugasan kerja kursus, penilaian dilakukan dalam tiga bentuk misalnya penulisan
esei, persembahan dan penulisan reflektif.
Intergriti Pelajar
· Idea
yang disampaikan dalam kerja kursus mestilah idea yang asli dan bukannya ciplak.
· Contohnya
seperti penulisan esei dengan idea sendiri dan membuat laporan hasil dapatan
kajian yang dijalankan setelah membuat penerokaan.
REFLEKSI:
Dalam bab ini, saya telah
mempelajari pentaksiran yang terdiri daripada pengukuran, pengujian dan
penilaian. Di IPG, terdapat pelbagai
pentaksiran seperti peperiksaan, kerja kursus, penilaian praktikum, penilaina
bina insan guru dan penilaian gerak kerja kokurikulum yang dilakukan. Oleh itu, saya sedari bahawa saya perlu
menyediakan diri sepenuhnya untuk menghadapi pentaksiran ini. Dalam proses menjalankan pentaksiran ini,
saya perlu sentiasa berintegriti supaya idea yang dihasilkan adalah asli dan
bermutu.
0 comments:
Post a Comment