- Membaca penting untuk mendapatkan maklumat, pengetahuan dan fakta mengenai sesuatu topik.
- Membaca merupakan proses yang kompleks melibatkan proses komunikasi antara pembaca dengan penulis melalui tulisan.
- Terdapat dua cara pembacaan iaitu pembacaan cepat dan pembacaan perlahan.
4.1 PEMBACAAN CEPAT (Speed
Reading Technique)
Terdapat dua jenis teknik bacaan cepat iaitu:
Ø Luncuran/
skimming
Ø Imbasan/
scanning
a) Luncuran/ Skimming
· Digunakan untuk mendapatkan maklumat ringkas dan pantas mengenai
sesuatu
bahan atau teks yang
dibaca.
· Tujuannya adalah untuk mendapatkan maklumat ringkas tetapi
menyeluruh dan
mendapatkan pandangan
umum mengenai teks yang dibaca.
· Luncuran dilakukan dengan membaca tajuk, pendahuluan dan rumusan serta
membaca menggunakan
pergerakan mata yang cepat.
b) Imbasan/
scanning
· Digunakan untuk mendapat
maklumat yang lebih mendalam daripada teknik luncuran
· Tujuannya untuk
mendapatkan maklumat tertentu sebagai jawapan kepada persoalan
pembaca.
· Imbasan dilakukan dengan
membaca pendahuluan dan rumusan teks secara
mendalam sambil
mencatat kata kunci dan konsep yang dinyatakan.
4.2 PEMBACAAN PERLAHAN
Teknik bacaan ini terdiri daripada dua teknik iaitu:
Ø Teknik
KWLH (Know, Want, Learned, How)
Ø Teknik
SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review)
1. Teknik
KWLH (Know, Want, Learned, How)
· Digunakan
untuk membantu pembaca berfikir ketika membaca
· Diasaskan
oleh Donna Ogle pada tahun 1986
· K –
mengingat semula apa yang telah diketahui berkaitan topic yang dibincangkan.
· W –
menentukan apa yang ingin dipelajari daripada artikel berkenaan.
· L –
menyatakan apa yang dipelajari daripada bahan yang dibaca.
· H –
menyatakan bagaimana pelajar ingin meneruskan penerokaan berkaitan topik yang
telah dibaca.
2. Teknik
SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review)
· Diperkenalkan
oleh Robinson pada tahun 1967.
· Teknik
ini merangsang pembaca untuk menyoal maklumat yang dibaca untuk mendapatkan
ilmu pengetahuan secara lebih mendalam dan membuat penerokaan.
· Teknik
ini membantu pembaca untuk memahami dan mengingat semula serta mengenal pasti
maklumat yang dibaca.
· S –
menyemak teks yang ingin dibaca
Q –
menyoal teks yang dibaca supaya pembaca dapat memahami apa yang dibaca dengan
mendalam.
R- menyatakan semula dalam bentuk lisan berdasarkan catatan yang dibuat. supaya pembaca memahami secara mendalam apa yang dibaca.
R- menyatakan semula dalam bentuk lisan berdasarkan catatan yang dibuat. supaya pembaca memahami secara mendalam apa yang dibaca.
R –
membaca dan mencatat perkara penting yang dibincangkan dalam teks.
R - membuat
gambaran dengan menyatakan semula idea keseluruhan teks yang dibaca.
REFLEKSI:
Dalam
bab ini, saya telah mempelajari teknik pembacaan cepat dan pembacaan
perlahan. Saya mendapati bahawa pembacaan cepat amat berguna kepada
saya di mana saya boleh menggunakan kaedah ini apabila saya membuat ulang
kaji. Teknik ini bukan sahaja dapat menjimatkan masa, malahan pula
dapat membolehkan saya membaca secara keseluruhan teks. Melalui
tajuk ini juga, saya telah memahami dengan lebih lanjut tentang pembacaan cepat
dan pembacaan perlahan. Saya berharap agar teknik-teknik yang saya
pelajari ini dapat membantu saya untuk berjaya dalam akademik saya di Ipg.
0 comments:
Post a Comment