Monday, September 26, 2016

BAB 3 KEMAHIRAN PEROLEHAN DAN PENGURUSAN MAKLUMAT


Khalid (2000) mendefinisikan maklumat sebagai input yang diproses secara kognitif dalam mengembangkan ilmu pengetahuan di mana ilmu pengetahuan dapat menyelesaikan masalah atau membantu membuat keputusan.

3.1     PENCARIAN SUMBER MAKLUMAT

a)    Sumber manusia -  mendapat maklumat melalui temu bual dengan guru, pakar bidang, orang yang terlibat, ahli politik dan sebagainya.

b)    Media elektronik – maklumat diperoleh daripada audio visual, computer, perpustakaan dan pusat sumber.

c)     Media bercetak – bahan bercetak seperti buku, jurnal, majalah dan sebagainya.

d)    Media tiga dimensi – maklumat dalam bentuk model, boneka, terrarium yang dapat diperoleh daripada muzium.

e)    Sumber persekitaran – maklumat diperoleh melalui perubahan yang berlaku dalam persekitaran seperti bunyi, cahaya, warna, bau dan pergerakan.  Contoh: Apabila mendengar bunyi guruh, itu menandakan hujan akan turun tidak lama lagi.


3.2               PENGURUSAN MAKLUMAT

*     Maklumat yang diperoleh perlu diurus secara sistematik agar maklumat berkenaan mudah dicapai.

*     Terdapat dua jenis maklumat iaitu maklumat dalam bentuk hard copy dan soft copy.

*     Maklumat berbentuk hard copy adalah bahan bercetak seperti jurnal, surat khabar dan kamus.

*     Maklumat berbentuk soft copy adalah bahan yang didapati secara online seperti e-book dan e-jurnal.

*     Maklumat boleh diperoleh secara formal dan tidak berformal.

*     Maklumat formal iaitu sebarang maklumat yang dihasilkan secara rasmi seperti laporan.

*     Maklumat tidak formal adalah sebarang maklumat yang dihasilkan secara tidak rasmi seperti maklumat dalam facebook.


3.3     PENCARIAN DI PERPUSTAKAAN
Image result for perpustakaan

*     Pencarian bahan di perpustakaan menggunakan Online Public Access Catalogue (OPAC) dan Electronic Query Using Internet Protocol (E-QUIP).

*     OPAC dan E-QUIP digunakan untuk mengesan lokasi buku yang diperlukan dalam perpustakaan.

*     Untuk mancari maklumat di perpustakaan, pelajar boleh menghubungi pustakawan untuk mendapatkan penjelasan yang lebih lanjut mengenai pengguanaan OPAC dan E-QUIP supaya dapat mengakses bahan akademik dengan lebih cepat

3.4     PELAYARAN INTERNET

          Berikut merupakan pangkalan data untuk pendidikan:

a.     Perpustakaan Negara Malaysia -


b.     Pro-Quest: Disertation abstrak –


c.     Pro-Quest Education + Eric Plus Text – http://www.proquest.com

d.     Emerald Insight – http://www.emeraldinsight.com

e.     EbscoHost – http://search.epnet.com/login.asp

f.      Pangkalan data Tesis Malaysia – http://ptsldigital.ukm.my

g.     ERIC – http://eric.ed.gov



3.5     SUMBER PRIMER DAN SUMBER SEKUNDER

*     Sumber primer adalah maklumat asas yang diperoleh sendiri oleh oenyelidik melalui temu bual, pemerhatian, analisis dokumen dan soal selidik.

*     Sumber primer juga diperoleh daripada bahan cetakan seperti artikel, jurnal, tesis dan laporan.

*     Sumber sekunder adalah sumber maklumat yang diperoleh hasil tafsiran dan rumusan sumber primer.

*     Contoh sumber sekunder ialah maklumat yang terdapat dalam buku teks, majalah, akhbar, laman web dan sebagainya.



REFLEKSI:

    Dalam bab ini, saya telah mempelajari cara untuk membuat pengurusan maklumat secara sistematik.  Di IPG, saya telah mengakses pelbagai maklumat untuk menambahkan pengetahuan saya dalam subjek tertentu.  Oleh itu, saya perlu mengetahui cara untuk menguruskan maklumat tersebut dengan baik agar maklumat tersebut mudah dikesan semula.  Pengurusan maklumat dilakukan dengan menggunakan fail-fail dalam bentuk hard copy dan juga disimpan dalam folder komputer dalam bentuk soft copy.  Melalui pengurusan maklumat yang sistematik ini, saya dapat mengesan semula sesuatu bahan dengan lebih mudah.    

0 comments:

Post a Comment

 

KEMAHIRAN BELAJAR Template by Ipietoon Cute Blog Design and Homestay Bukit Gambang

Blogger Templates