Ø Kemahiran
memproses maklumat merupakan keupayaan dan kebolehan pelajar untuk menganalisis
dan mentafsir bahan yang dibaca dan didengari.
Ø Tujuannya
supaya bahan berkenaan boleh digunakan untuk menghasilkan penulisan yang
diperlukan mengikut kehendak soalan tugasan kerja kursus.
6.1 MENGANALISIS
MAKLUMAT YANG DIKUMPUL
§ Bentuk
maklumat yang perlu dianalisis ialah maklumat berbentuk kuantitatif dan
kualitatif.
§ Maklumat
kuantitatif berbentuk nombor manakala maklumat kualitatif berbentuk teks,
lakaran, rajah, foto dan sebagainya.
§ Analisis
berbentuk kuantitatif:
o
Data bernombor boleh dianalisis dengan kaedah
seperti jadual, graf, frekuensi dan peratus.
o
Tujuannya supaya data-data berkenaan dapat
diterangkan dengan jelas.
o
Data yang banyak dianalisis menggunakan
Statistical Package for the Social Science (SPSS).
o
SPSS adalah software yang digunakan untuk
menjalankan analisis statistik yang tinggi seperti skor min, regrasi, kolerasi.
·
Berikut adalah beberapa contoh maklumat dalam
bentuk data bernombor:
i.
Jadual
![Image result for jadual](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiH5W2969yE_zBGdiiX0U23hLFrQyokfalIP6QV50wsANJduUQM43d6HVyjEoxzIDmq8ArSGG3tw7MjnXfq1HB7V3Ebk1kfeFPd0vO3ZlVrF9BL7SOi1LPqyC5lWLcK5j50j3W9qA2HeoY/s200/JADUAL+BERTUGAS+copy.png)
iii.
Graf bar
![Image result for graf bar](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3v4Y7JwIr2CMe7BKpVUl6RXq6m50rCvAU2BRaK8S7K8m_Fftkug-9j9xnwSjfHP8nNbU0O_WeauPADLkjm-mR_e-0RSHmWPXysyCC9Vdy-Zp4EUwJSXLlImGnRbc4qMHTX3FGlalbVQ0/s200/RAJAH+3.jpg)
iv.
Carta pai
v.
Piktograf
6.2 MENTAFSIR DAN MEMBUAT KESIMPULAN
i.
Mentafsir maklumat
· Mentafsir
maklumat bermaksud memberi penerangan atau mengulas tentang sesuatu bahan.
· Mentafsir
teks adalah memberi penerangan tentang teks yang telah dibaca dengan
menjelaskan maksud tersurat dan mencari maksud tersirat.
· Mentafsir
foto, gambar, grafik atau lakaran ialah mencatatkan ciri-ciri yang diperlukan
menggunakan senarai semak yang disediakan.
· Berikut
merupakan langkah – langkah untuk mentafsir maklumat dalam bentuk teks:
a) Memecahkan
data kepada bahagian kecil – mengenal pasti tema yang dibincangkan.
b) Meneliti
semua data untuk mencari perkaitan – menentukan perkaitan antara tema-tema.
c) Membezakan
fakta daripada hipotesis – mengenal pasti maklumat berbentuk fakta atau
andaian.
d) Membezakan
idea utama daripada idea sampingan – menentukan perhubungan antara idea utama
dan idea sampingan.
ii.
Membuat kesimpulan
· Kesimpulan
adalah gagasan yang dicapai pada penghujung perbincangan.
· Kesimpulan
dibuat berdasarkan bukti daripada maklumat yang telah dianalisis dan
ditafsirkan.
· Terdapat
dua perkara penting untuk menilai maklumat iaitu menilai maklumat yang ingin
digunakan sebagai rujukan dan menilai maklumat dalam penulisan.
·
Penilaian maklumat dalam penulisan dibuat
setelah maklumat dianalisis dan ditafsirkan serta kesimpulan berdasarkan
analisis ini dilakukan.
·
Menilai maklumat adalah pandangan dan idea
penulis terhadap kesimpulan yang diperoleh berdasarkan pembacaan lepas
berkaitan isu yang dibincangkan.
·
Penilaian dibuat berdasarkan kriteria –
kriteria berikut:
i.
Autoriti – kesahan dan kebolehpercayaan
maklumat yang diperoleh.
ii.
Ketepatan – maklumat yang tepat dapat
memberikan maklumat yang berguna dan manfaat kepada pembaca.
iii.
Saksama (Impartially)- bersifat adil, neutral
dan tidak berat sebelah, ia memenuhi objektif pembaca.
iv.
Nilai semasa (currency)- maklumat yang
terkini
v.
Lengkap dan jelas( coverage)- memberikan
gambaran yang jelas dan lengkap tentang sesebuah isu.
REFLEKSI:
Dalam bab ini, saya telah mempelajari kemahiran memproses
maklumat. Kemahiran ini telah saya
gunakan dalam penghasilan tugasan kerja kursus.
Saya sedar bahawa maklumat yang dikumpul perlu dianalisis dengan teliti
agar dapat menghasilkan kerja kursus yang berkualiti. Setelah menganalisis maklumat, kemahiran
mentafsir pula digunakan untuk membuat tafsiran ke atas maklumat. Tafsiran dilakukan mengikut pengalaman dan ilmu
pengetahuan. Seterusnya, menilai dan
mensintesis maklumat dilakukan untuk menghasilkan bahan bertulis. Melalui pembelajaran topik ini, saya mendapati
bahawa kemahiran memproses maklumat amat berguna untuk mencapai keputusan yang
cemerlang.
0 comments:
Post a Comment