Monday, September 19, 2016

BAB 10: PENYESUAIAN SOSIAL


10.1 KEMAHIRAN INTERPERSONAL

Image result for KEMAHIRAN INTERPERSONAL


Ø     Kemahiran interpersonal merujuk kepada algoritma mental dan       berkomunikasi yang digunakan semasa komunikasi dan interaksi sosial untuk mencapai kesan atau keputusan tertentu. 

Ø         Konsep asas yang berkaitan dengan komunikasi interpersonal ialah        seperti konsep kendiri, sikap, sahsiah, nilai dan matlamat.  

Berikut merupakan antara panduan untuk membentuk konsep kendiri yang positif ke atas individu.
·       Pastikan matlamat yang hendak dicapai adalah jelas

·       Pastikan matlamat yang hendak dicapai adalah praktikal dan realistik dalam membentuk konsep kendiri

·       Membentuk kemahiran professional untuk mengukuhkan konsep kendiri

·       Menerima hakikat kelemahan diri.


10.2 KEMAHIRAN INTRAPERSONAL

Ø Kemahiran intrapersonal adalah keupayaan kognitif seseorang untuk memahami dan mengenali diri sendiri.

Ø    Kemahiran ini membolehkan seseorang mempelajari tentang perkembangan dirinya dari semasa ke semasa.

Ø     Individu yang mempunyai kemahiran intrapersonal dapat mengenali diri sendiri secara mendalam serta mempunyai tanggapan tentang kekuatan dan kelemahan diri sendiri.

Ø      Dengan mengenali kekuatan dan kelemahan diri, mereka dapat menentukan hala tuju kehidupan.




Antara aktiviti-aktiviti yang boleh dilaksanakan oleh pelajar-pelajar untuk

memperbaiki kemahiran intrapersonal ialah:


(a) Menghuraikan perasaannya terhadap sesuatu mata pelajaran;

(b) Menilai kerja sendiri

(c) Menghuraikan kekuatan/kelemahan sendiri;

(d) Melaksanakan projek secara individu;


10.3 PELAJAR SEBAGAI AHLI KOMUNITI PEMBELAJARAN

Ø      Komuniti pembelajaran merupakan persekitaran yang melibatkan hubungan kerjasama antara manusia yang memungkinkan berlakunya perubahan tingkah laku.

Ø   Persekitaran ini melibatkan unsur kerjasama, bantu-membantu, perkongsian alat/idea, perasaan saling, persaingan yang sihat dan sebagainya.

Ø    Komuniti pembelajaran juga adalah tempat pelajar mendapatkan ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai dan sikap yang baik.

Ø  Komuniti pembelajaran profesional di sebuah IPG terdiri daripada pensyarah yang berkongsi kepakaran, bekerja secara kolaboratif. memperbaiki kemahiran pedagogi dan meningkatkan pencapaian akademik pelajarnya.



10.4 ISU-ISU PERKONGSIAN MAKLUMAT

Ø   Perkongsian melalui penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT).

Ø    Perkongsian dalam kalangan pensyarah dan pelajar di institut semasa proses pembelajaran dan pengajaran (P&P).

Ø      Boleh dilakukan melalui penggunaan internet seperti blog, flickr, slideshare, skype, facebook, e-mail, twitter dan sebagainya.



a. BLOG
Image result for contoh blog

KEBAIKAN BLOG:

 Membolehkan pelajar mempunyai kemahiran menggunakan sumber

    maklumat internet.

 Meningkatkan motivasi untuk bergiat aktif dalam proses pembelajaran.

 Membina pemikiran kritis melalui penggunaan ruang komen.




b. FACEBOOK

Image result
KEBAIKAN FACEBOOK:


§        Menggalakkan penglibatan aktif pelajar dengan cara yang berbeza dengan kelas biasa.

§        Meningkatkan interaksi antara pensyarah/guru dengan pelajar dan sesama pelajar dalam bentuk komunikasi berasaskan web.   

§       Digunakan untuk muat naik gambar, memberikan tag nama kepada
    gambar, melihat orang lain, serta menulis komen dan anotasi gambar.

§       Memberi peluang kepada pelajar yang menceburi bidang fotografi dan subjek seni.



c. TWITTER
Image result for CONTOH TWITTER

§        Siaran teks dengan jumlah 140 aksara yang dipaparkan pada profil pengguna Format Tweet yang ringkas.

§      Penggunaan twitter tidak perlu saling berutus e-mel atau pesanan sms.

§     Lingkungan hubungan dengan rakan-rakan twitter dapat diperluaskan.


10.5 ISU GENDER DALAM KECEMERLANGAN AKADEMIK

·       Gender adalah perbezaan sifat, peranan, fungsi, dan status antara lelaki dan perempuan.

§       Peranan antara lelaki dan perempuan berubah mengikut budaya, keadaan dan situasi di mana mereka berada.

§       Dalam masyarakat tradisional, peranan wanita adalah terhad sebagai pembantu (supporting role) kepada kaum lelaki. 

§       Kini  di Malaysia, terdapat Dasar Wanita Negara dan Pelan Tindakan Kemajuan Wanita.

§       Wanita diberi hak yang sama dalam pelbagai aspek, misalnya dalam pendidikan.

§    Buktinya,  wanita telah mendominasi sistem pendidikan di Malaysia.

§       Antara faktor yang menyumbang kepada hal ini adalah kebanyakan pelajar lelaki tercicir dalam pelajar disebabkan kegiatan yang negatif.

§       Sehubungan itu, wanita sekarang mencari calon pasangan yang mempunyai kekukuhan kewangan.

§     Oleh itu, lelaki zaman ini perlu berusaha lebih untuk meningkatkan pencapaian diri.



Refeksi:
     Dalam bab ini, saya mendapati bahawa penyesuaian diri untuk mampu bersosial adalah sangat penting.  Seseorang itu perlu mempunyai kemahiran bersosial yang baik untuk membolehkan dirinya berkomunikasi dengan sebaiknya-baiknya.  Kemahiran ini dikaitkan dengan kemahiran interpersonal dan intrapersonal.  Sehubungan itu, saya bersetuju bahawa diri saya telah mempraktikkan kedua-dua kemahiran ini di mana saya mampu untuk berinteraksi dengan orang lain dan memahami mereka di samping dapat mengamalkan nilai-nilai positif seperti berkeyakinan tinggi, rational dan bertanggungjawab dalam diri saya.  Seterusnya, saya berharap agar pengetahuan saya dalam teknologi maklumat terutamanya media sosial dapat ditingkatkan lagi melalui pelbagai kursus dan bacaan.

0 comments:

Post a Comment

 

KEMAHIRAN BELAJAR Template by Ipietoon Cute Blog Design and Homestay Bukit Gambang

Blogger Templates