· Keupayaan
mengambil nota semasa kuliah dan membaca teks adalah amat penting kepada
pelajar di universiti dan institut pendidikan guru.
· Pengambilan
nota yang baik dapat membantu pelajar memahami apa yang dipelajari dan
digunakan ketika mengulang kaji peperiksaan.
· Kemahiran
mencatat nota dapat ditingkatkan dengan latihan berulang kali.
· Berikut
adalah beberapa perkara penting ketika mencatat nota yang efektif:
ü Mengetahui
idea utama
ü Mengenalpasti
maklumat yang sesuai untuk ditulis
ü Menggunakan
cara yang sesuai seperti outline note
atau column note
ü Menggunakan
cara menulis nota bentuk grafik
ü Menggunakan
perkataan sendiri
ü Mencatat
sumber maklumat diperoleh
5.1 CARA-CARA
MEMBUAT NOTA
1. Annotation
– nota yang ditulis dalam bentuk kerangka isi penting.
2. Outline
notes – nota yang ditulis dalam bentuk isi-isi penting.
3. Column
notes – nota yang ditulis dalam bentuk kolum.
4. Nota
rumusan – nota dalam bentuk rumusan.
5.2 ALAT-ALAT
BERFIKIR DALAM MEMBUAT NOTA
1. Pengurusan
grafik
2. Peta
minda
3. Pemetaan
I – think
4. Teknik
menyoal aras tinggi
a. Penyoalan
sokratik
b. Soalan
bertumpu dan mencapah
c. Lingkaran
soalan
5. Alat
alat CoRT 1
6. Alat
– alat CoRT IV (Pemikiran kreatif)
1. Pengurusan
grafik
§ pemetaan
atau pola penyusunan yang digunakan untuk mewakili perhubungan antara maklumat
berkaitan sesuatu idea atau fokus.
§ Terdapat
beberapa jenis pengurusan grafik yang digunakan dalam aktiviti pembelajaran
iaitu:
a) Membanding
dan membeza
b) Rajah
jaringan
c) Meneliti
perhubungan bahagian – keseluruhan
d) Membuat
urutan mengikut pangkat
e) Sebab
& kesimpulan
f) Rangkaian
sebab
g) Membuat
keputusan
h) Menyelesaikan
masalah
2.
Peta Minda
![Image result for peta minda](https://maisarahismail.files.wordpress.com/2012/05/health-map.jpg)
§ Diasaskan
oleh Tony Buzan pada tahun 1984.
§ Digunakan
sebagai cara untuk mencatat nota dengan ringkas dan berkesan.
§ Digunakan
untuk meningkatkan daya ingatan semasa belajar.
§ Ciri-ciri
peta minda adalah seperti berikut:
i.
Menggunakan kata kunci
iii.
Menggunakan pelbagai warna
iv.
Dilukis dalam 3 dimensi
v.
Lukisan dengan saiz yang berbeza - beza
3. Pemetaan
I – THINK
§ Program
I – THINK adalah satu program yang bertujuan mempertingkatkan dan membudayakan
kemahiran berfikir dalam kalangan murid kearah menghasilkan murid berinovasi.
§ Dalam
program ini, terdapat lapan peta pemikiran iaitu:
i.
Circle map
![Image result for circle map](https://lh5.googleusercontent.com/-loFkEP0l24g/UPQdBr7SkPI/AAAAAAAAHJw/NqwipW_gMJ0/w1500-h1379/Back%2Bto%2BSchool%2BCircle%2BMap.png)
![Image result for circle map](https://lh5.googleusercontent.com/-loFkEP0l24g/UPQdBr7SkPI/AAAAAAAAHJw/NqwipW_gMJ0/w1500-h1379/Back%2Bto%2BSchool%2BCircle%2BMap.png)
ii.
Bubble map
![Image result for bubble map](https://lh3.googleusercontent.com/blogger_img_proxy/AEn0k_sMYBgYUGK2ISOflkky5r6tsGLKoZDaRzLXbdEfPyoRqPe0HetRVCdOYOUVho_dRgKdss4-u3hHxv3VAh4kltxNnHdgJdssU3u5cm0WVM6jCKpmom38AZjmN9JM_mQo3_o197J6p_3_uSZxQGOO3OYgkfVqaOFiHPq2y8nB2vkhemBgVjw2iTtROZxcEppLko_RzcadiFL95XoXz_BmpQE=s0-d)
iii.
Double bubble map
![Image result for double bubble map](https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/52/4f/9b/524f9b4840a713c171b6cdf8bb2779c2.gif)
![Image result for double bubble map](https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/52/4f/9b/524f9b4840a713c171b6cdf8bb2779c2.gif)
iv.
Tree map
![Image result for tree map](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEga03mYAS-Pq0rWbEDBt8MTTml7Kn2VqnsCF5Zq-xbVDUeZIseaMCXfc3435rVvgucO7wW9cFeg2DeEbVY_YGOUaG5soBKCzwlJoI-4oZprCAF4NfdjIq2gGdTOabkpA9WVvWDnksXnxmE/s320/TreeMapAnimals.gif)
![Image result for tree map](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEga03mYAS-Pq0rWbEDBt8MTTml7Kn2VqnsCF5Zq-xbVDUeZIseaMCXfc3435rVvgucO7wW9cFeg2DeEbVY_YGOUaG5soBKCzwlJoI-4oZprCAF4NfdjIq2gGdTOabkpA9WVvWDnksXnxmE/s320/TreeMapAnimals.gif)
v.
Flow map
vi.
Brace map
![Image result for brace map](https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/61/ff/63/61ff632cbebec46ba4650e37fb23b6cf.jpg)
vii.
Multiflow map
![Image result for multiflow map](https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/de/55/92/de559293babec78a3a0e470e51c2531d.jpg)
viii.
Bridge map
4.
Teknik menyoal soalan aras tinggi
§ Digunakan
untuk menggalakkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).
§ KBAT
berasaskan domain kognitif dalam Taksonomi Bloom iaitu mengingat (pengetahuan),
memahami (kefahaman), mengaplikasi (Aplikasi), menganalisis (Analisis),
mencipta (Sintesis) dan menilai (Penilaian).
§ Terdapat
beberapa jenis soalan pada aras tinggi iaitu:
i.
Penyoalan Sokratik – merangsang bentuk
pemikiran secara mendalam berkaitan sesuatu konsep.
ii.
Soalan Bertumpu dan Mencapah – soalan
bertumpu adalah soalan yang memerlukan jawapan yang terhad dan tepat manakala
soalan mencapah adalah soalan yang mempunyai pelbagai jawapan, lebih analitik
dan berbetuk sintesis.
iii.
Lingkaran Soalan – merupakan soalan yang
dikemukakan secara berturutan dan berhiraki.
5.
Alat-alat CoRT
§ Alat berfikir CoRT (Cognitive Research Trust) diperkenalkan oleh Professor Dr.Edward
de Bono pada tahun 1972.
§ Terdapat enam jenis alat CoRT iaitu CoRT 1, CoRT 2, CoRT 3, CoRT 4, CoRT 5 dan
CoRT 6.
§ Dalam pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah, Alat-alat CoRT 1 dan
Alat-alat CoRT 4 digunakan
§ Alat-alat CoRT 1 bertujuan untuk menilai keluasan persepsi terhadap sesuatu
yang sedang difikirkan.
§ Terdapat tujuh alat berfikir dalam CoRT 1 iaitu:
§ Alat berfikir CoRT (Cognitive Research Trust) diperkenalkan oleh Professor Dr.Edward
de Bono pada tahun 1972.
§ Terdapat enam jenis alat CoRT iaitu CoRT 1, CoRT 2, CoRT 3, CoRT 4, CoRT 5 dan
CoRT 6.
§ Dalam pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah, Alat-alat CoRT 1 dan
Alat-alat CoRT 4 digunakan
§ Alat-alat CoRT 1 bertujuan untuk menilai keluasan persepsi terhadap sesuatu
yang sedang difikirkan.
§ Terdapat tujuh alat berfikir dalam CoRT 1 iaitu:
i.
PMI
(Plus, Minus, Interesting) – Baik, Buruk, Menarik
ii. CAF (Consider All Factors) – Mempertimbangkan Faktor-faktor Lain
iii. C & S (Consequence and Sequal) – Kesan dan Akibat
iv. AGO (Aims, Goals, Objectives) – Tujuan, Matlamat dan Objektif
v. FIP (First Important Priorities) – Keutamaan yang paling penting
vi. APC (Alternative, Possibilities, Choices) – Alternative, Kemungkinan,
Pilihan
vii. OPV (Other Point Of View) – Pandangan Pihak Lain
§ Alat-alat CoRT 4 adalah kemahiran berfikir secara kreatif.
§ Terdapat 10 alat CoRT 4 iaitu:
ii. CAF (Consider All Factors) – Mempertimbangkan Faktor-faktor Lain
iii. C & S (Consequence and Sequal) – Kesan dan Akibat
iv. AGO (Aims, Goals, Objectives) – Tujuan, Matlamat dan Objektif
v. FIP (First Important Priorities) – Keutamaan yang paling penting
vi. APC (Alternative, Possibilities, Choices) – Alternative, Kemungkinan,
Pilihan
vii. OPV (Other Point Of View) – Pandangan Pihak Lain
§ Alat-alat CoRT 4 adalah kemahiran berfikir secara kreatif.
§ Terdapat 10 alat CoRT 4 iaitu:
i.
Yes, No & Po – betul, tidak betul dan
tidak pasti
ii.
Stepping Stone – penghasilan idea baharu
daripada idea asal
iii.
Random Input – mengaitkan dua perkara yang
tidak berkaitan sama sekali secara rawak untuk menghasilkan idea yang baharu.
iv.
Concept Challenges – mencabar konsep
bermaksud konsep lama diubah kepada satu kerangka yang baharu berdasarkan
perubahan persekitaran yang baharu.
v.
Dominant Idea – idea dominan merupakan alat
yang digunakan untuk mengenal pasti idea dominan sesuatu perkara, isu,
peristiwa dan rancangan.
vi.
Define The Problem – mendefinisi masalah
digunakan unutk memahami dan mengenal pasti permasalahan yang sebenar.
vii.
Remove Faults – mengasingkan kelemahan
digunakan untuk melihat kekurangan, kecacatan dan kelemahan yang terdapat pada
sesuatu perkara.
viii.
Combination – kombinasi adalah usaha untuk
menghasilkan idea baharu hasil cantuman dan gabungan pelbagai idea.
ix.
Requirements – keperluan adalah unutk
mengenal pasti keperluan-keperluan dalam sesuatu perkara, program, benda,
produk dan peraturan.
x.
Evaluation – penilaian digunakan untuk
mengenal pasti baik dan buruk sesuatu perkara.
REFLEKSI:
Dalam bab ini, saya
telah didedahkan dengan kemahiran mengambil dan membuat nota. Sebelum mempelajari tajuk ini, saya hanya
menggunakan kaedah Annotation. Setelah mempelajari tajuk ini, saya menggunakan
pelbagai kaedah seperti outline notes, column notes dan nota rumusan untuk
mencatat nota yang diberikan semasa kuliah.
Melalui catatan nota, saya dapat lebih memahami topik yang dipelajari di
samping dapat menggunakannya ketika mengulang kaji peperiksaan. Oleh itu, saya akan menggalakkan anak murid
saya untuk mempraktikkan amalan mencatat nota apabila saya bergelar sebagai
seorang guru kelak.
0 comments:
Post a Comment